Vijesti

POZIV JAVNOSTI ZA DOSTAVU PRIJEDLOGA I MIŠLJENJA O NACRTU PLANA RASVJETE OPĆINE STRIZIVOJNA

POZIV JAVNOSTI ZA DOSTAVU PRIJEDLOGA I MIŠLJENJA O NACRTU
PLANA RASVJETE OPĆINE STRIZIVOJNA
Temeljem čl. 11. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“ br. 25/13,
85/15 i 69/22) Općina Strizivojna provodi savjetovanje s javnošću pri donošenju Plana
rasvjete Općine Strizivojna, putem svoje internetske stranice, objavom njegovog nacrta.
U prilogu predstavljamo izrađeni nacrt Plana rasvjete Općine Strizivojna.
Prema Zakonu o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (NN 14/19) Općina Strizivojna obvezna je
izraditi Plan rasvjete za svoje administrativno područje. U suradnji s Jedinstvenim upravnim
odjelom Općine Strizivojna, Regionalna energetska agencija Sjever je izradila navedeni
dokument, usklađen sa svim relevantnim zakonima, propisima te s postojećim prostornim i
urbanističkim planovima. Pravilnikom o zonama rasvijetljenosti, dopuštenim vrijednostima
osvjetljenja i načinima upravljanja rasvjetnim sustavima (NN 128/2020) propisana su detaljna
pravila o zonama rasvijetljenosti, dopuštenim vrijednostima osvjetljenja i načinima
upravljanja rasvjetnim sustavima, dok su sadržaj, format i način dostave plana rasvjete
propisani Pravilnikom o sadržaju, formatu i načinu izrade plana rasvjete i akcijskog plana
gradnje i/ili rekonstrukcije vanjske rasvjete (NN 22/2023).
Svjetlosno zagađenje je kompleksan problem s ozbiljnim posljedicama na ljudsko zdravlje,
ekosustave, energetsku učinkovitost i prometnu sigurnost. Ono se karakterizira promjenom
prirodne razine svjetlosti noću, uzrokovanom emisijom umjetne svjetlosti iz različitih izvora
poput ulične rasvjete, reklama i industrijskih postrojenja. Ovo zagađenje ima širok spektar
negativnih utjecaja, uključujući poremećaje spavanja i cirkadijanog ritma, prijetnju
ekosustavima, nepotrebnu potrošnju energije te povećani rizik od prometnih nesreća. Također,
narušava ljepotu noćnog neba, što ima negativne posljedice za astronomsko promatranje i
turizam.
Plan rasvjete je plan vanjske rasvjete i dekorativne rasvjete koji donose jedinice lokalne
samouprave i Grad Zagreb, u skladu s prostornim i urbanističkim planovima, a kojim se
određuju zone ugradnje rasvjete i tehnički parametri rasvjete. Obavezni dio plana se sastoji od
tekstualnog i grafičkog dijela Plana rasvjete. U kontekstu sve veće urbanizacije, javna rasvjeta
postaje ključni element infrastrukture gradova, osiguravajući sigurnost i omogućujući
implementaciju modernih tehnoloških rješenja za razvoj pametnih gradova/općina. S obzirom

na značajan udio potrošnje električne energije koji otpada na javnu rasvjetu, postoje veliki
potencijali za energetske uštede kroz modernizaciju sustava, poput integracije sustava
daljinskog upravljanja i nadzora te zamjene starih svjetiljki LED svjetiljkama. Planovi
rasvjete, usklađeni s urbanističkim planovima, ključni su dokumenti za upravljanje vanjskom
rasvjetom i promicanje energetske učinkovitosti, kao što to radi Općina Strizivojna u skladu
sa svojim strateškim dokumentima.
Prema Pravilniku NN 128/2020, Republika Hrvatska je podijeljena na pet zona
rasvijetljenosti, ovisno o aktivnostima i sadržajima u tim područjima. Zona E0 čini 43,30 %
ukupne površine Općine Strizivojna te obuhvaća područja prirodne rasvijetljenosti, gdje
vanjska rasvjeta ozbiljno narušava prirodni okoliš, uključujući šumska područja, livade i
vodena tijela. Zona E1, područja tamnog krajolika, obuhvaća ruralna i urbana područja s
ograničenom noćnom aktivnošću, posebno važna za divlje vrste te čini 47,98 % ukupne
površine. Zona E2 čini 7,84 % ukupne površine i obuhvaća područja niske ambijentalne
rasvijetljenosti, gdje se vizura ljudi i korisnika prilagođava umjerenom osvjetljenju. Zona E3
čini 0,88 % ukupne površine i odnosi se na područja srednje ambijentalne rasvijetljenosti,
gdje je vizura ljudi prilagođena umjerenim do srednje jakim razinama rasvijetljenosti.
Primjećuje se kako je najveći udio ukupne površine u zonama E0 i E1, odnosno područja
prirodne rasvijetljenosti i tamnog krajolika. Zaključujemo da na administrativnom području
Općine Strizivojna prevladava prirodni okoliš, urbana područja s ograničenom noćnom
aktivnosti te građevine unutar prirodnih područja otvorenog prostora.
Rasvijetljenost u svakoj zoni ovisi o namjeni pojedinih površina, uz cilj očuvanja prirodnog
okoliša i osiguranja sigurnosti. Vanjska rasvjeta u svakoj zoni prilagođava se razini aktivnosti,
omogućujući smanjenje intenziteta svjetla radi energetske učinkovitosti i prilagodljivosti
okolišu.
Prema Glavnom elektrotehničkom projektu, nova rasvjeta u Općini Strizivojna će imati
ugrađen sklop koji omogućava regulaciju nivoa osvijetljenosti za potrebe polunoćne i
cjelonoćne rasvjete, odnosno mogućnost prigušenja rasvjete tijekom noći kada je manji
intenzitet prometa. Automatski režim upravljanja javnom rasvjetom predviđen je pomoću
uređaja s više relejnih izvoda, a temelji se na solarnoj krivulji specifičnoj za geografsku širinu
i dužinu lokacije. Pri sumraku, uređaj uključuje rasvjetu u cjelonoćnom režimu. Tijekom tog
režima svjetiljke rade sa 100 % svjetlosnog toka, dok u reduciranom režimu rade sa 60 %
svjetlosnog toka. Ovaj sustav omogućava uštedu električne energije od 30-40%, uz
zadržavanje ravnomjernosti osvjetljenja. Trenutno, vanjska rasvjeta u Općini Strizivojna radi
u cijelonoćnom režimu.
Mjere zaštite posebno osjetljivih područja od svjetlosnog onečišćenja uključuju sprečavanje
nepotrebnih i štetnih emisija svjetlosti u i izvan područja koje je potrebno osvijetliti. Također,
uključuju zaštitu noćnog neba, prirodnih vodnih tijela i zaštićenih područja od umjetne
rasvjete, uzimajući u obzir zdravstvene, biološke, ekonomske, kulturne, pravne, sigurnosne,
astronomske i druge uvjete i potrebe. Mjere zaštite od svjetlosnog onečišćenja ne smiju
ugroziti okoliš, kvalitetu života sadašnjih i budućih generacija te moraju biti usklađene s
propisima o zaštiti na radu i zaštiti zdravlja ljudi.
Predložene smjernice za razvoj sustava javne rasvjete imaju za cilj smanjenje potrošnje
energije uz održavanje ili poboljšanje kvalitete rasvjete. Kriteriji uključuju zadovoljavanje
svjetlotehničkih uvjeta, povećanje energetske učinkovitosti te usklađenost s propisima o

zaštiti od svjetlosnog onečišćenja. Smjernice obuhvaćaju sustavno gospodarenje energijom,
integraciju infrastrukture i korištenje obnovljivih izvora energije. Na primjer, inteligentni
sustav upravljanja koristi protokol DALI za digitalnu kontrolu rasvjete, dok se smanjenje
svjetlosnog onečišćenja postiže zamjenom starih svjetiljki novima s kvalitetnijom optikom.
Integracija infrastrukture javne rasvjete omogućuje korištenje rasvjete za punionice
električnih automobila, nadzorne kamere i druge svrhe, čime se smanjuju investicijski
troškovi. Provodi se i energetski pregled radi detaljnih smjernica za ostvarenje energetskih
ušteda. Dosljednost temperature boje svjetla također se promiče radi smanjenja umora i
poboljšanja kvalitete rasvjete.
Za uspješnu provedbu projekata poboljšanja sustava javne rasvjete ključno je uključiti
nekoliko ključnih dionika. Općina Strizivojna, kao vlasnik sustava javne rasvjete, ima izravan
utjecaj na financiranje i provedbu projekata te prijavljuje projekte na nacionalne i europske
natječaje radi osiguravanja financijskih sredstava. Energetska agencija pruža stručnu podršku
lokalnim jedinicama samouprave i održavateljima javne rasvjete te verificira rezultate
projekata. Konzervatorski odjel Ministarstva kulture bitan je za očuvanje vizualnog identiteta
grada i starije gradske jezgre, osiguravajući kvalitetnu obnovu i revitalizaciju prostora.
Mještani trebaju biti uključeni u planiranje kako bi se osigurala podrška i osjećaj sigurnosti
korisnika javnih prostora. Mediji imaju važnu ulogu u informiranju mještana o projektima i
potrebi njihovog sudjelovanja, što je ključno za uspjeh implementacije.
U skladu s lokalnim i regionalnim planovima te strateškim dokumentima, Općina Strizivojna
je istaknula važnost povećanja energetske učinkovitosti kroz rekonstrukciju postojeće javne
rasvjete, dok istovremeno stavlja naglasak na održivi razvoj Općine. Planom rasvjete Općine
Strizivojna nastavlja se dosadašnja politika usmjerena prema ekonomskom i infrastrukturnom
napretku Općine.
S obzirom na važnost navedenog dokumenta i na odredbu čl. 11. navedenog Zakona,
pozivamo Vas da se aktivno uključite i svoje prijedloge i mišljenja dostavite na e-mail:
opcina@strizivojna.hr ili osobno u Pisarnicu Općine Strizivojna, Braće Radića 172, 31410
Strizivojna.
Savjetovanje s javnošću je otvoreno do 21. rujna 2024. godine.
Po isteku roka za dostavu mišljenja i prijedloga Općina Strizivojna će izraditi i objaviti na
svojoj internetskoj stranici izvješće o savjetovanju s javnošću koje će dostaviti Općinskom vijeću.

 

PRILOZI:

Prilog 1_kartografski prikaz zona rasvijetljenosti Općine Strizivojna

Plan rasvjete Općine Strizivojna

Poziv na savjetovanje (1)

Obrazac (1)